Wednesday, October 27, 2010

this is my life


ada kawan aku berkata...kenapa kita risau sangat tentang hidup sedangkan kita akan mati.. aku termenung sebentar..aku pernah satu masa dulu bermimpi buruk tentang hari kematian ku..memang saat mati itu sesuatu yang merisaukan..dan mimpi itu berakhir dengan satu suara yang menyatakan pada aku yang "mati itu adalah permulaan bagi perjalanan yang panjang"..

buat aku berfikir.. aku pernah belajar dulu yang alam hidup kita di bahagikan kepada 5 peringkat:

1) Alam Rahim (dalam perut ibu)
2)Alam Fana (kehidupan dunia)
3)Alam Barzakh (kubur)
4)Alam Masyar (hari perhitungan)
5) Alam Akhirat (syurga atau neraka)

bererti sekarang aku berada di alam yang ke dua..alam fana..panjang sedikit dari alam rahim..didalam kubur nanti pasti lebih lama..diikuti dengan alam -alam lain

satu hari kita akan mati..bukan saja mati..aku akan ke alam yang lain-lain..sangat jauh..

tapi memang beginilah aktiviti aku di alam ini.. alam kehidupan yang fana..beginilah aku hidup..berkerja, berkomunikasi, berkawan dan bermasyarakat..

kalau ditanya kenapa aku perlu risau dengan dunia sedangkan aku akan mati.. mati itu sudah tentu..hidup ini yang belum tahu.. kerana hidup ini yang menjadi penentu segalanya..hidup dengan penuh maruah, penuh timbang tara dan beretika..

tak perlu kita sombong dengan mengatakan kita mengingati mati.. aku hidup..menjalani takdirku..diuji setiap detik.. berjuang setiap masa.. mengharapkan esok yang lebih baik

dan tak perlu pula kita sombong dengan hidup kita.. kerana hidup itu pasangannya mati..

No comments: