Wednesday, September 15, 2010

jangan ganyang malaysia


niat aku nak travel ke indonesia terbantut..kerana di tv keluar gambar orang malaysia nak kena ganyang...bendera kita dibakar dan dilempar najis..aku buka forum ganyang malaysia nak tahu kenapa mereka marah sangat..


sebab-sebabnya


1) pulau ambalat..polis marin kita dikatakan menceroboh

2) nelayan mereka ditangkap polis marin kita

3) athlit karate mereka di belasah polis malaysia

4) pembantu rumah indonesia disiksa di malaysia

5) tarian indonesia di gunakan oleh malaysia dalam mempromosikan pelancongan malaysia

6) lagu rasa sayang kita nyanyi sebenarnya berasal dari indonesia

7) makanan kita seperti lontong, lodeh, tempe di claim sebagai dicuri dari masakan indonesia
8)rakyat kita terlibat dalam pengeboman dan keganasan di indonesia


aku rasa kalau sebab inilah nak ganyang malaysia..mereka memang tak guna akal, tak faham sejarah, dah takde kerja nak buat..nak menyusahkan orang lain..


banyak blog tentang ganyang malaysia ni..cerita betapa kayanya indonesia...hasilnya dikatakan kita yang curi..mereka tak faham kita melabur..kita bawa wang ke sana..kita bagi peluang pekerjaan untuk mereka..


bila baca blog mereka kelihatan sungguh patriotik.. aku tak tahu siapa yang mula..dengar ada agensi bodoh yang upah timbulkan propaganda ni..


tunjuklah tentera mereka hebat..no 14 dalam ranking dunia..


aku tak fikir pemimpin mereka yang terpaksa pinjam tabung world bank tu bodoh nak arahkan tentera mereka serang kita.. kalau kerajaan tak nak serang kononnya rakyat akan serang juga tanpa bantuan tentera..


persoalan nya..rakyat yang mana tu..bolehkah mereka nak ganyang malaysia.. memang tak fikir panjang.. berapa kerat yang ada duit nak ke sempadan malaysia tu..

baik gunakan peruntukan perang tu untuk pasang public phone di seluruh negara indonesia..yang sangat susah ..nak kirim wang pun susah..
kesannya rakyat malaysia sudah tak mahu ke nak ke indonesia lagi.. kerana berapa kerat rakyat indonesia yang pendek akal..imej negara terjejas..

inilah bezanya orang kita dengan mereka..kita aman, makmur sejahtera, hidup gembira..sentiasa ada jalan untuk cari rezeki..tak perlu susahkan orang lain..

syukur jadi rakyat malaysia..emo gua beb

1 comment:

~ I L H A M ~ said...

aku suka tulisan ko
waras n bernas...
alhamdulillah, sbg rakyat msia kita tahu jati diri kita.. biar dicaci maki pon.., kita tetap tenang..yang pasti, dunia tahu siapa malaysia