Wednesday, September 22, 2010

lakaran rumah melaka



sebagai manusia berciri kinestetik..aku tak boleh duduk diam..dalam kebosanan aku gerakan tangan aku untuk membuat lakaran ..lakaran rumah melaka..rumah melaka unik..ada pengaruh senibina cina..persamaan ini adalah kerana teknologi yang di import dari cina pada masa dahulu..
bertangga batu dan berbumbung tinggi yang dipanggil loteng..ada courtyard ditengah..antara rumah ibu dan dapur


menurut imejinasi aku..rumah melaka bertangga batu kerana orang melaka selalu berlawan..jadi kalau tangga tu kecil susahlah nak bersilat..


lepas tu ke serambi...


loteng tu tempat anak dara tidur..selamat la sikit..courtyard adalah tempat kaum ibu masuk dan bersembang...sambil mengumpat


aku ingat lagi rumah datuk aku..ditepi sawah padi..aku suka lepak di serambi..bila petang angin bertiup nyaman..

3 comments:

maroc_maghribi said...

salam...minta izin copy lukisan boleh??..universiti saya ada buat cultural week....so,saya nk tunjukkan dekat kawan2 arab saya gambar rumah2 di malaysia

maroc_maghribi said...

salam...minta izin copy lukisan boleh??..universiti saya ada buat cultural week....so,saya nk tunjukkan dekat kawan2 arab saya gambar rumah2 di malaysia

novanexus said...

no hal bro..pahala kita share