Thursday, September 23, 2010

spirit of ox - minatour


mitos greek..minatour adalah separuh manusia,separuh lembu yang terhasil dari persetubuhan seorang dewi dengan lembu jantan..bodoh juga mitos ni..


dalam kelas design..untuk memperkenal kan student tentang psikologi ruang, aku meminta student kenal psikological character masing2 dahulu..kami menggunakan kaedah simbolism..


setiap diri kita ada spirit.. contoh nya ..aku katakan aku ada spirit of ox.. seladang.. aku tahan hidup susah tapi bersemangat tinggi.. jatuh bangun and fight back..seladang juga sangat defensive.. hanya bertindak bila ruang privasinya diganggu .. dan protective..


kelemahan aku adalah ikut perasaan, sombong, selalu terburu2 dan sedikit malas..spirit of ox ..dan aku buat sketch tentang spirit of ox aku tu..


aku minta mereka cari spirit yang ada dalam diri mereka..yang lelaki mostly ganas..ada spirit of tiger, spirit of wolf, spirit of panther, spirit of bat...yang perempuan spirit of fox, spirit of dolphin, spirit of scorpion dan spirit of mountain goat..sangat menarik
so dalam kelas aku ada wolf prince, tiger knight, bat prince, king panther , princess of dolphin, scorpion queen, fox princess and mountain goat warrior..


bila aku renung memang ada persamaan student2 ini dengan karektor masing2.. seronok tengok mereka boleh analisa diri masing2


apa yang aku identified..setiap manusia cuba mencari kelainan..dan ada identiti.. setiap orang ada nafsu untuk menunjuk..


apa pun spirit itu..bila kita kaji lebih dalam..masing 2 ada kekuatan dan kelemahan.. gunakan spirit yang ada untuk berjaya..

1 comment:

NAZ said...

kalau terlalu taksub spirit boleh jadi split haha